מיכל שמר הגננת מגן אתרוג מספרת לילדי גני תקווה את הסיפור שאלה של שועלה-נוגה אלגום

לצפייה בסרטון:  https://drive.google.com/open?id=1yPCi3fkM6GK8DcwH7zagNpZH_nEcFS6P

על גדות נהר הדומבָּדָה

גרה שוּ השועלה,

מרגע שנולדה

רק שאלה ושאלה.

סַקְרְנָנִית כזו –

לא תאמינו כמה,

כל דבר היתה חוקרת ושואלת:

"למה?"

אז בואו עם שוּ ונצא

למסע שאלות גדול!

בסופו ממתינה תשובה מופלאה...

שתענה על הכול!

ילדים צעירים הם חקרניים ושואלי שאלות. באמצעות השאלות הם מגלים מה הם יודעים, מה הם לא יודעים ומה הם רוצים לדעת. טיפוח מיומנויות חשיבה היא אחת התרומות החשובות שמבוגר מחנך יכול להעניק לילדים.

על ידי שאילת שאלות, הילד פעיל יותר בתהליכים של חשיבה יצירתית, הסקת מסקנות, ניסוח טיעונים והנמקה.

 

רעיונות בעקבות הסיפור:

1."אני חושב/ת על..." − הילדים צריכים לשאול שאלות על חפץ שעליו חושב אחד הילדים. התשובות שנותן הילד הנשאל הן כן או לא.

שחקן אחד חושב על חפץ, או חיה, או ירק מסוים ולא מגלה לאחרים במה בחר. הדבר היחיד שהוא מגלה לשחקנים האחרים זה חפץ, חיה, ירק וכו..  השחקנים האחרים מתחילים לשאול אותו שאלות שונות כדי לנחש מהו האובייקט. השאלות חייבות להיות שהתשובות עליהן יהיו  של "כן ולא" כשהמטרה היא לגלות מהו האובייקט באמצעות פחות מעשרים ואחת שאלות.

 

2. 'כתר השאלות' מונח על ראשו של אחד הילדים ועליו מצמידים תמונה של חפץ. הילד החובש את הכתר אינו רואה את התמונה, ועליו לשאול שאלות כדי לגלות מה רואים בה. הילדים עונים לילד השואל בכן או לא.

 

3. יצירת קופסת מישוש לתוכה הכניסו חפץ, הילד באמצעות מישוש ושאלות יגלה את המסתתר בקופסא.

 

4. חידון טריוויה משפחתי - בעזרת אחים גדולים או בעזרתכם ההורים, הכינו שאלות טריוויה על בני משפחה. חברו יחד את השאלות. שחקו עם בני משפחה באמצעות תוכנת וואטסאפ/זום.